TFK

 Tampere Philharmonic Choir 

Arvosteluja

Kokkonen: Requiem

"Paljon tätä uskottavammin ei Viimeiset kiusaukset -oopperan rintaperillistä voine esittää; Tampereen filharmoninen kuoro oli loistoiskussa, orkesteri notkeana ja laulusolistit tehtäviensä tasalla. Teoksen inhimillinen lämpö kerääntyy rauhallisiin loppuosiin, Agnus Deihin, In Paradisumiin ja Lux Aeternaan. Päätösosan lopulla sopraano Helena Juntunen, kuoro ja orkesterin jousisto kiteyttivät lempeyden musiikillisen olemuksen kouriintuntuvan aidosti." (Harri Hautala, Aamulehti 29.10.2017)


Mahler: 3. sinfonia
"Tampereen filharmonisen kuoron naislaulajat... toivat ihastuttavan kellomaisen sävyn aamun sarastuksen herkkiin hetkiin." (Harri Hautala, Aamulehti 15.9.2017)

Kuula: Stabat mater

"Kuulan Stabat Mater on aika pitkäpiimäinen teos, jossa innostutaan välillä liioittelemaan kuin Teuvo Tulion melodraamoissa. Välillä junnataan saman aiheen parissa, kuten loputtoman pitkässä Christe, Christe -jaksossa, toisinaan riuhdotaan suurieleisen väkisin draamaa. Saatiinpa kappaleen parissa kuitenkin taas nauttia Tampereen filharmonisen kuoron laajasta osaamisesta." (Harri Hautala, Aamulehti 9.6.2017)


Mozart: Requeim
"Filharmoninen kuoro kyynelehti ja hehkui väkevänä... Jani Sivénin johtama Tampereen Filharmoninen Kuoro on vain vankistanut asemaansa korkealaatuisena oratoriokuorona... Orkesterin huolella maalaamat tummat sointivärit, kuoron tunteikas loistokkuus ja solistien inhimillinen läheisyys kantoivat tämän esityksen pitkälle.Miten paljon köyhempi tamperelainen musiikkielämä olisikaan ilman Jani Sivénin johtaman Tampereen Filharmonisen Kuoron voimallista ja herkkää läsnäoloa? Nytkin juuri kuoro loi esityksen syvimmät hetket, Lacrimosan valuvat kyyneleet ja lopun Agnus Dein ja Communion kohottavan vapautuksen hengen." (Harri Hautala, Aamulehden verkkoversio, 14.4.2017)

Poulenc: Gloria
"Juuri Filharmonisen kuoron hallittu laulutaide kannatteli vahvimmin tätä esitystä. Taas kerran Jani Sivénin erinomaisesti valmentama kuoro selvitti kappaleen monityyliset haasteet hienon oratoriokuoron varmuudella ja soinnikkuudella. Ei mitään huutoa, vaan viimeisteltyä laulua!" (Harri Hautala, Aamulehti 7.11.2016)

Beethoven: Sinfonia nro 9
"Jani Sivénin valmentama Tampereen filharmoninen kuoro oli taas kerran vankka ja vaikuttava, tarvittaessa kevyen hellä ja pakahduttavan voimakas. Jokaisesta äänestä myös kuuli, että Rouvalin johdolla oli nautinnollista laulaa." (Harri Hautala, Aamulehti 4.6.2016)

Rossini: Stabat mater
"Stabat Materin viidennessä osassa kaikki epäolennainen katoaa ympäriltä, kun kuoro ja bassosolisti laulavat ilman orkesterin säestystä yhteisen surun jakamisen tunnoista... Vaikkei kuorolla ole kappaleessa ajallisesti hirveän paljon laulettavaa, se vastasi teoksen henkisesti jalostuneimmista osista, kuten juuri Eja, Materista, avausosasta ja päätöksen Amenista. Jani Sivénin taas kerran ansiokkaasti valmentama kuoro on harvoin laulanut hiljaisia jaksoja yhtä kantavasti ja vivahteikkaasti, mikä taas antoi muutamille dramaattisille iskuille sitäkin enemmän pontta... Tampereen filharmoninen kuoro on hieno instrumentti, jota soisi käytettävän enemmänkin!" (Harri Hautala, Aamulehti 25.3.2016)

Sibeliuksen kuoro-orkesteriteoksia konsertissa "Pohjolan kesäiset yöt"
"Oi, te kesäiset Pohjolan yöt, jolloin aurinko loistaa myötään lauloi Tampereen filharmoninen kuoro kuulaasti ja väreilevästi... Niin kuoro kuin Tampere Filharmoniakin tavoittivat koskettavasti kapellimestari Santtu-Matias Rouvalin johdolla teoksessa hehkuvan ihmeellisen puhtauden ja klassisen uljauden... kuoro kunnostautui muissakin konsertin kantaateissa. Kuoronjohtaja Jani Sivén oli taas valmentanut laulajat iskukuntoon." (Harri Hautala, Aamulehti 5.6.2015) 

Giuseppe Verdi: Requiem
"Nuori kapellimestari [Santtu-Matias Rouvali] kiihotti orkesterin ja kuoron aivan hämmästyttävän raivokkaaseen ilmaisuun Dies iraen toistuvissa tuomiopäivän kuvissa... Jani Siven oli harjoittuttanut Tampereen filharmonisen kuoron huippukuntoon. Hiljaisimmat sävyt soivat täysipainoisesti ja voimallisemmilla hetkillä sointu pysyi vakuuttavasti koossa. Kuoro osoitti tasapainoisuutensa ja kiitettävän puhtautensa myös koko teoksen teemat yhteen vetävän päätösosan huipentamassa herkässä fuugassa." (Harri Hautala, Aamulehti 3.11.2014)

Frank Martin: Messu kaksoiskuorolle
"Frank Martinin Messu kaksoiskuorolle oli suorastaan loistokas näyte kuoron kehityksestä. Kuoron ilmaisu on aikaisempaa keskittyneempää, eloisampaa ja nopealiikkeisempää. Laulamisessa on myös uutta rentoutta. Sivén tuntuu tehneen kuorolleen vähän saman kuin Santtu-Matias Rouvali Tampere Filharmonialle: tuonut musiikin tekemiseen välittömyyttä ja iloa. Kuoro tulkitsi vivahteikkaasti Martinin varhaisen messun, joka ilmentää säveltäjän kunnioitusta kirkkomusiikin pyhiä ja ajattomia perinteitä kohtaan. Kuoro heijasti musiikin ja tekstien sanomaa koskettavasti ja aidosti." (Harri Hautala, Aamulehti 20.5. 2014)

Anton Dvorak: Stabat mater
"Kolmannen osan Oi äiti, rakkauden lähde  oli taidokas näyttö laulajiston ilmaisun herkkyydestä." (Harri Hautala, Aamulehti 19.4.2014)

Tampere Filharmonian joulukonsertti
"Jani Sivénin johtama kuoro heräsi lopussa jammailemaan ihan mukavasti Merzi Rajalan iloisilla joululaulusovituksilla." ( Harri Hautala, Aamulehti 22.12.2013)